Jeřáby mostové

-

Mostový jeřáb je v praxi nejčastěji využívaným typem technického řešení zdvihacího zařízení – jeřábu. Charakteristickým znakem mostových jeřábů je jejich nosná ocelová konstrukce (most), která sestává z jednoho či více hlavních nosníků, které jsou na koncích opatřeny příčníky (s uloženými pojezdovými koly).

Příčníky jsou tvořeny válcovanými profily nebo mají skříňový průřez – svařenec z plechů. Po hlavních nosnících pojíždí jeřábová kočka. Mostový jeřáb pojíždí ocelovými koly po jeřábové dráze, která je uložena na sloupech. Elektrické napájení je převážně řešeno podélnou hlavní trolejí. Ovládání jeřábu je z kabiny, dálkovým ovládáním případně zavěšeným panelem.

Jejich uchopovací prostředky jsou většinou zavěšeny na lanech či lanových systémech zdvihového ústrojí – např. kladnice (s kovanými háky), kleště, mechanické drapáky, pracny, různé traverzy vybavené kleštěmi, magnety, přísavkami, závěsy, třmeny atp. Na spodní kladnici s hákem pak lze zavěsit např. motorový drapák, magnet, C- hák apod.

Mostové jeřáby se projektují a vyrábí ve velké škále nosností – od několika stovek kg až po několik set tun.